Cap Este – Antalaha, Madagaskar

On the road again…
…og denne gangen fra Antalaha til Cap Este tur retur.

Denne strekningen er ikke så mange kilometerne, men med en gjennomsnittsfart på ca 10 kilometer i timen blir fort noen få kilometer til en lang reise.

Vi startet så tidlig som 05.15 om morgenen, to biler, 11 personer og en båt.
Den første halvtimen var det fortsatt skikkelig bekkmørkt, men så snart dagslyset kom var det mye og se ut gjennom vinduet. Veien var også helt tipp topp den første halvtimen, men så var det brått slutt på alt som lignet på en farbar vei. Nynnet stille for meg selv „Ja nå har han Per fått det slik som han vil, jakke og bukse og nå kjørern bil. Veien er humpete, hei hvor det går, det humper og dumper i ruta vår“ Humpetitten, humpetatten, humpetitten, teia, mjølkeruta kommer i fra Antalaha til Cap Este…

Ja, humpete var det og humpete forble det – bortsett fra når vi tok to små lokale ferjer uten motor, men med ett par sterke karer som skjøv „ferjeflåta“ over til den andre siden.

Cap Este (kapp øst) ligger som navnet sier på det østligste punktet i Madagaskar, langt opp på østkysten. Denne lille landsbyen er ofte hjemsøkt av sykloner og de hotellene som har blir bygd de siste 23-30 årene er nesten alle blitt revet med av en eller annen syklon.
Nå er det i juli ingen syklonsesong, men likevel blåste det skikkelig godt hele natten, så en kan bare tenke seg hvordan det er når det er skikkelig uvær på en slik utsatt plass.

Det var ett lite hotell i landsbyen, men heldigvis måtte vi ikke bo der. Er ikke særlig kresen av meg, men sanitæranlegget, eller bare sakt det de kalte sådan overgikk også min toleransegrense.
Vi var heldigvis så heldige å få bo på arealet til firmaet Natur Alg i en av sjefens egne bungalower midt inne på produksjonsområdet. Midt inne stemmer vel ikke helt, for algene blir produsert ute på sjøbunnen, men vi bodde midt imellom sjøen og der de viderebehandlet algene etter å ha tatt de inn på land.
Slike algehaver på havbunnen har jeg også sett på Zanzibar i Tanzania. Selv om dette lignet litt, så var det i motsetning til Zanzibar, hvor algene blir tatt å land av hovedsakelig kvinner i store og små kooperativer, ja så var det noen annet å se det i en slik målestokk som hos Natur Alg. Her jobber nesten 200 ansatte og de produserer mangfoldige tonn med ferdige alger hver måned. Og når en vet at det trengs 10 kilo nyplukkede alger for en kilo ferdige tørkede alger, ja da tørr jeg nesten ikke tenke på hvor mange tonn disse ansatte får inn på land hver måned.

Vi fikk sett på hele prosessen. De setter ut alger (avleggere) som vokser seg store ute på havbunnen i godt organiserte hager. Etter at de blir tatt inn på land blir de tørket i flere prosesser før de blir solgt videre…
…og til syvende og sist ender opp som mat enten i Asia eller i en eller annen asiatisk restaurant hjemme i Europa.

Under ser dere ett par bilder fra Natur Alg.

Natur Alg

Vi fikk også lagt inn litt tid til å se oss rundt i Cap Este…
…og fra toppen an fyrtårnet var det en skikkelig god utsikt både utover havet og innover landskapet mot Masoalaskogen (en skog som står på Unescos liste).

Fyrtårn Cap Este, Madagaskar

Siden de færreste har innlagt vann i Madagskar er det for de fleste veldig lett å bære en bøtte vann på hodet. Jeg har prøvd ett par ganger de siste årene, men aldri greid det uten å både måtte bruke hendene til å balansere bøtta hodet pluss uten at jeg samtidig fikk meg en mer eller mindre ufrivillig dusj som ekstrabonus 😃
Traff her en ung dame som visste oss hvor „enkelt“ det er…
…kanskje noe å prøve på neste hyttetur for dere hjemme i Norge?

Einfach?!?

Enkelt for noen,  men ikke for alle 🙂

På tilbakeveien ble det tid til litt fotoshooting underveis, spesielt siden vi var så heldige å havne som nummer tre i ferjekøen…
Her ser dere hvorfor det kan ta litt tid å være nummer tre:

Var ikke plass til oss

Etter å ha forlatt humpetittenveien ble jeg nesten redd siden sjåføren ga full gass og suste av gårde på asfalten retning Antalaha…
…rett før jeg ba han om å være så vennlig å slakke av litt på farten tok jeg en titt på speedometeret og så at han ikke kjørte fortere enn 60 km i timen…
…ja en kan bli skremt av mindre når en har sneglet seg av gårde i flere timer og så plutselig blir det gitt „full gass“ 😃😉😃

Vi kom tilbake sent på kvelden dagen etter at vi reiste…
…og var etter en skikkelig humpetittentur nummer to skikkelig sliten i både kropp og sjel.
Nå etter ei god natts søvn er jeg ready for nye eventyr…
Tok meg en spasertur ned på stranda her i Antalaha i dag …

Antalaha

…og det gjorde godt å bare slappe av litt…

…men i morgen blir det en liten fotosarafi i Macolline her i Antalaha. Håper å få sett noen kameleoner og visst jeg er skikkelig heldig en slange eller to (men „frykter“ de fortsatt sover siden det er vinter).
Ellen, 5 august 2015, Antalaha, Madagaskar

Print Friendly
Dieser Beitrag wurde unter Allgemein abgelegt und mit , , , , verschlagwortet. Setze ein Lesezeichen auf den Permalink.